czwartek, 4 października 2012

Orkiszowo - pszenny chleb na drożdżach

Dzisiaj wyjątkowo chleb na drożdżach, bardzo dobry a przedewszystkim zrobiony ze zdrowych mąk, które mają mnóstwo błonnika. Oryginalny przepis znajdziecie tutaj: http://chleb-i-inne-przepisy.blogspot.com/2009/05/117-chleb-ze-swiezym-koperkiem.html 
 a ja proponuję swoją odmianę tego przepisu.

Wieczorem:
  • 1 cup letniej wody (1 cup=240 ml)
  • 1/2 łyżeczki suszonych drożdży
  • 1 i 1/4 cup mąki 3 zboża Lubelli
  • 1/4 cup mąki orkiszowej pełnoziarnistej
Mieszamy łyżką na gęstą papkę i odstawiamy na 12 godzin w temperaturze pokojowej, przkrywamy ściereczką.

Następnego dnia:
  • ciasto z poprzedniego dnia
  • 227g maślanki
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli (dla mnie za mało, proponuje 2 łyżeczki)
  • 1/2 łyżeczki suszonych drożdży
  • 1 i 1/4 -1 i 1/2 cup mąki 3 zboża Lubelli
  • 1 i 1/4 - 1 i 1/2 cup mąki orkiszowej pełnoziarnistej
Wyrabiamy gładkie ciasto. Odstawiamy pod ściereczką do podwojenia objętości, następnie formujemy bochenek i zostawiamy na około 1h do ponownego wyrośnięcia. Piec nagrzewamy do 250 stopni. Chleb nacinamy i wkładamy do pieca a następnie skręcamy temperature do 220 stopni i pieczemy ok. 40 minut. Ja pod koniec skreciłam do 200 stopni.



2 komentarze:

  1. Kasiu, chlebuś piękny :) i dziękuję że go tu pokazałaś

    OdpowiedzUsuń
  2. wyszedł w strukturze zupełnie inny niż Twój ale to pewnie dlatego że nie mam tej pszennej mąki. Szkoda, że "poszedł" mi za bardzo na boki, coś te drożdżowe chlebki nie chcą mi się dobrze formować. No i to ja dziękuje za przepisy :)

    OdpowiedzUsuń